Sunnuntaipäivän ratoksi -konsertti Hämeenkosken Seuralassa 27.10.2019

Seppo Hovi, musiikkineuvos, kapellimestari, säestäjä ja juontaja
Angelika Klas, oopperalaulaja, sopraano
Hannu Lehtonen, laulaja, baritoni, saksofonin soittaja

Sunnuntaikonsertin olivat järjestäneet Studio Kalima Oy ja Koski-seura ry., jonka 60-vuotisjuhlien osana konsertti myös oli. Yleisön toivottivat tervetulleeksi Sirkku Kalima ja Koski-seuran puheenjohtaja Kari Kaivola. Puheenvuorossaan Kaivola korosti konsertin olevan myös muistokonsertti äskettäin edesmenneelle seuran kunniajäsenelle, oopperalaulaja Kalevi Koskiselle.

Konsertin aloitti sopraano Angelika Klasin upea tulkinta Georges Bizet´n Carmen-oopperan Habanerasta. Jos Klas eläytyi tunteikkaasti kohtalokkaan Carmenin rooliin, yhtä lailla eläytyen hän esitti seuraavana kuullun ”Ilonan laulu ja Czardas” Franz Lehárin Mustalaisrakkautta-operetista.

Seppo Hovin kertoman mukaan suomalaiset eivät juuri operettia halunneet kirjoitella. Georg Malmsten lanseerasi sen sijaan ”Revyyoperetin”. Tästä esimerkkinä kuultiin Hannu Lehtosen koskettavasti pehmeällä baritoniäänellään tulkitsemana Malmstenin sävellys ”Vanhan merimiehen koti-ikävä”. Tässä yhteydessä Seppo Hovi myös mainitsi Kalevi Koskisen olleen Hannun laulunopettaja ja innoittaja. Erityisesti Hovin mieleen oli jäänyt Kalevin Pajatso-tulkinta Ruccero Leoncavallon samannimisessä oopperassa.

Tango on ollut suomalaisten suosikkitanssi 1930-luvulta alkaen mutta varsinaisen buumin se aiheutti 1960-luvulla. Muista maista poiketen suomalaiset haluavat tangonsa laulettuna. Giuseppe Verdin La traviata -oopperan ”Violetta” taipui myös tangoksi. Se kuultiin nyt Angelikan ja Hannun hienona duettona. Malmstenin tuotannosta Hannu lauloi vielä haikean merellisen tangon ”Ilta skanssissa” ja Seppo Hovi säesti, kuinkas muuten kuin asiaankuuluvasti haitaria soittaen.

Seuraavaksi Hovi vertaili soitetuin esimerkein venäläistä, suomalaista ja ruotsalaista valssia ja sai yleisön jälleen hykertelemään naurusta. Valssiteemaan sopivasti Angelika Klas pääsi nyt tulkitsemaan ranskalaista valssia ”Padam” (Contet, Glansberg), jonka v. 1951 teki kuuluisaksi Edith Piaf. Ranskalaisissa sävelissä pysyttiin seuraavassakin Angelikan laulussa ”Ranskalaiset korot”, joka on Erik Lindströmin sävellys elokuvassa Iskelmäketju. Angelikan sensuelli tulkinta yhdistettynä Sepon hienosti jatsahtavaan pianosäestykseen olivat mieluista kuultavaa.

Kautta aikain Suomen 2. diplomitason saksofoninsoittaja Hannu Lehtosen oli aika näyttää soittotaitojaan. Varmuuden vuoksi hän pyysi aplodit yleisöltä jo ennakkoon – turhaan, koska sai raikuvat sellaiset myös esityksen jälkeen. De Lucan säveltämä ”Beautiful Colorado” on todella haastava kappale soitettavaksi. Hannu selviytyi alttosaksofonillaan siitä upeasti. Lehtonen pääsi vielä säestämään Klasin haikeudella tulkitsemaa ”Laulu virran rannalla”. Laulu on Hovin kertoman mukaan hyvä esimerkki 1960-luvun sosialistirealismin romantiikasta. Useimmat meistä varttuneemmista muistavat laulusta Tamara Lundin tulkinnan.

Italialaisrytmejä mambon muodossa konserttiin toi Lehtosen laulama ”Mambo italiano”. Juuri ennen väliaikaa kuultiin vielä Klasin ja Lehtosen tunteella duettona esittämä ”Yö Venezuelassa”, johon suomenkieliset sanat kirjoitti Reino Helismaa. Useimmilla kuulijoilla lienee muistissa Harry Belafonten samettinen tulkinta kyseisestä laulusta.

Väliaika! Kahvia ja kääretorttua! Lämmin kiitos, Koski-seuran vapaaehtoinen keittiöväki!

Konsertin jälkimmäisen osan aloitti Klasin ja Lehtosen osin viroksi ja suomeksi tulkitsema iki-ihana ”Saarenmaan valssi”. Hovi säesti heitä haitarilla. Nuorisomusiikin noususta esimerkkinä kuultiin seuraavaksi elokuvasta ´Girl can´t help it´ kappale ”Cry me a river”. Angelikan ja Sepon tulkinta laulusta oli syvän tunteellinen.

Nyt oltiin päästy jo vuoteen 1959 ja Linnanmäelle. Siellä huvilaitteetkin pysäytettiin, kun ulkoilmanäyttämölle nousi nuori laulajalupaus Paul Anka. Paavo Noponen kommentoi tuolloin, että nuoret neidot kirskuivat kuin pääskyset kuullessaan häneltä vaikkapa sanat destiny tai love. Hannu Lehtosen koskettava tulkinta Ankan kappaleesta ”Put your head on my shoulder” toi varmaan monille kuulijoille nuoruuden muistoja mieleen. Tämän jälkeen Seppo Hovi piti hienon vaikkakin lyhyen esitelmän hyvien sointujen merkityksestä musiikkikappaleiden miellyttävyydelle. Taas päästiin tangoon. Argentiinalaisen Angel Villoldon nopean tangon ”Tulisuudelma” Klas ja Lehtonen lauloivat kiihkeänä duettona.

Juha ”Junnu” Vainio, vaikka olikin jazz-friikki, joutui varsinkin Pohjanmaalla keikkaillessaan esittämään usein tangoa. Vainion jazz-tuotannosta Hannu Lehtonen tulkitsi potpurin, jossa esiintyivät niin juhannustanssien Janatuinen, pankinjohtaja Alfons Lyytikäinen vapaailtoineen kuin myös se mies, joka tulee tiettyyn ikään. Sukupolvien kohtaamisesta esimerkkinä kuultiin Vainion koskettava melodia ”Sellaista elämä on”. Tunteikkaasta tulkinnasta vastasi tietenkin Hannu Lehtonen, joka muuten muutama viikko sitten on tullut vaariksi. Argentinalaiset tangot, Carlos Gardelin ”El dia que me quieras” ja Astor Piazzolan ”Yo soy Maria”, sopivat erinomaisesti sopraano Angelika Klasin esitettäviksi. Ne olivat esimerkkejä tangoista, jotka onkin tarkoitettu laulettaviksi, ei tanssittaviksi.

Suosituin Suomessa levytetty iskelmä kautta aikain on ollut alun perin Gualtiero Malconin säveltämä ”Hopeinen kuu”, jonka suomalaisten sydämiin aikoinaan lauloi Olavi Virta. Nyt saman Seuralaan kokoontuneelle yleisölle pehmeällä baritoniäänellään teki Hannu Lehtonen.

Ennen viimeistä varsinaista lauluesitystä Seppo Hovi kiitteli yleisöä. Angelika Klas ja Hannu Lehtonen lauloivat nyt duettona Oskar Merikannon ”Onnelliset”, jonka jälkeen yleisö osoitti konsertin kolmelle esiintyjälle suosiotaan raikuvin aplodein ja seisomaan nousten. Niinpä artistien kukituksen jälkeen ylimääräisinä lauluina kuultiin vielä Angelikan esittämänä Michel Legrandin ”Rakkaani hylkää mua ei” elokuvasta Scherbourin sateenvarjot sekä Angelikan ja Hannun duettona ”Illan viimeinen tango”.

Yleisön suosionosoitusten perusteella on syytä uskoa, että nyt kuullun kaltaisia konsertteja halutaan pitäjäämme lisää. Lämmin kiitos upeille esiintyjillemme, hienolle yleisölle ja kaikille konsertin järjestämiseen osallistuneille vapaaehtoisille!

Kuvat: Mauri Kalima ja Tero Heinonen